• تاریخ: ۲۷/۰۷/۱۳۹۴
  • شناسه خبر: 25237

حرمت شکنی محرم الحرام زیر سایه وزارت ارشاد/ میراث توهین به سیدالشهدا(ع) از جنبش سبز به دولت بنفش رسید

این شب‌ها بی حرمتی به سید و سالاران شهیدان در تالار وحدت در حالی رخ می‌دهد که معتقدین به دیگر ادیان الهی نیز در این ایام احترام و ویژه‌ای قایلند و بر حرمت این ایام تاکید دارند.

زنان خبر گزارش می دهد؛ حلما ناصری- مدتی است که در جهان، برخی زنان مسلمان یا غیرمسلمان به خوانندگی مشغول شده‌اند؛ عده‌ای از آنها به صورت محجبه بر روی سن حاضر می‌شوند و برخی دیگر مانند جولیا پطرس مسیحی در لبنان به اجرای خواندن اشعاری با نیات بشردوستانه در حمایت از حزب‌الله و غزه پرداخته‌اند.

اما با توجه به اینکه جامعه ما بر اساس اصول اسلام شکل گرفته است، آیا به راستی خوانندگی زنان در دایره بندگی و ایمان می‌گنجد؟!

در خصوص حرمت آواز خواندن زن در قرآن آیه ای نیست، بلکه آیاتی که به طور کلی حرمت بعضی کارها را برای زنان بیان کرده مثل نگاه کردن، آشکار کردن زینت و… یا بعضی آیات که درباره حرمت اصل غنا و آواز خوانی حرام است، شامل آواز خواندن زن هم می شود.

اگر بخواهیم نگاه فقهی به آواز زن بیندازیم باید بگوییم تمامی فقها آواز زن را ـ اگر غنائی باشد ـ حرام دانسته اند بعضی از فقها مانند امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیت الله گلپایگانی و.. یک مورد را استثناء کرده اند و آن هم آواز زن است در شب عروسی، ـ نه در مراسم عقد یا مولودی ها ـ آن هم در صورتی که نامحرم صدایش را نشنود و بعضی دیگر از فقهاء مانند آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی و… هم گفته اند که حتی در شب عروسی هم برای زنان، آوازه خوانی جایز نیست.

در مورد گوش دادن به صدای خواننده زن برای مردان دو دیدگاه فقهی وجود دارد؛ برخی از مراجع این امر را به خودی خود حرام نمی دانند؛ مثلا  امام خمینی در پاسخ به سؤالی در زمینه تک خوانی زن به صورت آواز سرود، اینگونه فرموده اند: «مجرد صوت زن نامحرم حرام نیست و استماع صدای زن فی نفسه منعی ندارد ولی اگر به ملاحظه وضع خاص خواننده در حال خواندن، یا وضع خاص مجلس و محل خوانندگی، یا به ملاحظه مضامین موضوعی که خوانده می شود، از مصادیق خوانندگی مطرب لهوی به حساب آید و یا مستلزم مفاسدی باشد،‌جایز نیست.»

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

غنا یعنى ترجیع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. اگر صداى زن به‌صورت غنا باشد و یا گوش دادن به صداى او به قصد لذت و ریبه باشد و یا مفسده‏اى بر آن مترتّب گردد و یا همراه با موسیقى لهوى و حرام باشد، جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

غنا حرام است ، و منظور از آن سخن باطلى است که با آوازى خوانده مى‏شود که مناسب مجالس لهو و لعب باشد . و همچنین جایز نیست با این گونه صدا قرآن و دعا و مانند آن را بخوانند ، ـ و بنابر احتیاط واجب ـ سخنانى غیر از آنچه گفته شد نیز به این گونه صدا نخوانند . و همچنین گوش دادن به غنا حرام است و اجرت گرفتن بر آن نیز حرام است و ملک گیرنده نمى‏شود . و همچنین یاد گرفتن و یاد دادن آن نیز جایز نیست . و موسیقى یعنى نواختن آلات مخصوص موزیک نیز اگر به نحوى باشد که مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است ، و غیر آن حرام نیست . و اجرت گرفتن بر نواختن موسیقىِ حرام ، نیز حرام است ، و ملک گیرنده نمى‏شود ، و تعلیم و تعلّم آن نیز حرام است .و شنیدن صدای زن با تهیج جنسی جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در هر حال تک خوانی زن اشکال دارد

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

بطور کلی همه آهنگ هایی که از آلات طرب باشد حرام است و غنا یعنی دور دادن صدا در گلو و خوانندگی زن به صورت غنا و شنیدن صدای او نیز حرام است.

حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:

۱٫ غنا آوازی است که انسان را از حالت عادی خارج می کند و شهوت جنسی را در وی تحریک می کند. معمولاً چنین آواز هایی مناسب مجالس لهو و لعب هستند.

۲٫ غنا حرام است، چه خواننده مرد باشد و چه زن.

۳٫ همراهی موسیقی با غنا نقشی در حرمت آن ندارد.

۴٫ موسیقی اگر انسان را از حالت عادی خارج و شهوت جنسی را در وی تحریک نماید حرام است و چنین موسیقی معمولاً مناسب مجالس لهو و لعب است. حرمت این موسیقی حتی اگربدون غنا و آواز خواندن باشد، نیز ثابت است.

****

یادآوری (بی حرمتی به عاشورای حسینی توسط جنبش سبز)

دی ماه ۸۸ /عاشورای حسینی: از چند روز قبل از عاشورا، مجدداً در برخی دانشگاه‌ها خبر ناآرامی و تشنج می رسید و این بار افراد موسوم به لباس شخصی با ورود به دانشگاه مشهد، آتش درگیری را روشن کردند و در طول حوادث پس از انتخابات، این چندمین حرکت مشکوک افراد موسوم به لباس شخص برای داغ کردن فضا و تحریک هواداران موسوی بود.

ماجرا از آنجا شروع شد که با فراخوانی ماهواره­ای – اینترنتی و شعارنویسی جنبش سبز درباره «عاشورای سبز»، نیروی انتظامی به هیات‌های مذهبی دستور داد در روز عاشورا دسته‌های عزاداری وارد خیابان انقلاب نشوند تا پلیس بتواند امنیت را برقرار کند.

این تصمیم پلیس، میدان و فضا را برای عملیات خرابکارانه آشوبگران هرچه بازتر کرد. از ساعات اولیه روز جمعه ۶ دی ماه ۱۳۸۸(روز عاشورا) در حالی که اکثر مردم تهران به عزاداری در مساجد و تکایا مشغول بودند، مدعیان هواداری از موسوی ابتدا در خیابان آزادی تجمع کردند و سپس بطرف میدان انقلاب، میدان ولی عصر و چهارراه کالج به راه افتادند.

عده‌ای برای تماشا آمده بودند. عده‌ای دارای اعتقادات مذهبی بودند و متناسب با روز عاشورا، شعار هیهات من‌الذله سرداده بودند و عده‌ای هم که در اکثریت بودند، ضمن سردادن شعارهای بسیار تند از جمله«مرگ بر اصل ولایت فقیه»، به اماکن دولتی، تاسیسات شهری، رهگذران دارای ظاهر شرعی و هر چیزی که بوی دین و حکومت می‌داد، حمله می‌کردند.

تجمع کنندگان روز عاشورا نه فقط شعارهای بی سابقه و بسیار تندی سر می‌دادند بلکه به شکل بسیار جسورانه‌ای با ماموران نیروی انتظامی درگیر شدند و اعمال بسیار وقیحانه‌ای انجام دادند.

از جمله در تقاطع خیابان جمالزاده- آزادی، به زنان چادری حمله و چادرها را از سرشان کشیدند، چندین نفر دیگر با ظاهر مذهبی را به شدت مجروح کردند و یا در خیابان آزادی تعدادی زن و مرد، اتوبوس شرکت واحد حامل یک روحانی را متوقف و مقابل چشمان حیرت زده مردم، کشف حجاب کرده و اعمال منافی عفت انجام دادند.

همچنین تعدادی زن و مرد در خیابان آزادی یک جوان رهگذر را که ظاهری مذهبی داشت، محاصره، دستگیر و پس از کتک مفصل، کاملاً برهنه کردند.

در میدان جمهوری نیز حوالی ظهر، صف نماز ظهر عاشورای یک هیات عزاداری بنام هیات آل طه را سنگ باران کردند و در مسیر خود علامت‌های عزاداری و غرفه‌های توزیع نذورات را تخریب کردند.

با تخریب هر علامت یا آتش زدن هر محل جدید، تجمع کنندگان برای تخریب گر هورا می­کشیدند و اورا با سوت و کف، تشویق می­کردند. اقدامی که نشان دادن گوشه هایی از آن در تلویزیون، خشم عمومی را به شدت برانگیخت.

***

۶/بهمن ماه/۱۳۹۳:وزارت ارشاد بعد از اعطای مجوز به آلبوم یکی از فعالان گروهک کومله که با دستور دادستانی تهران لغو شد و کنسرت موسیقی زنان که با روشنگری و اعتراض رسانه ای لغو گردید و خبر مجوز خواننده های رپ ، اینبار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز خوانندگی به یک زن را صادر کرد.

نوشین طافی از انتشار آلبوم ˝ تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم˝ به همراهی محسن کرامتی و آهنگسازی پیمان خازنی خبر داد.

عدم نظارت و بی‌دقتی‌های مداوم مسئولان ذی‌ربط سبب شده تا در یک سال گذشته بارها شاهد اقدامات ضد فرهنگی و غیر ارزشی از آوازه خوانی زنان تا رقص های مختلط به بهانه تئاتر باشیم و در این مدت بارها اقدامات حرمت شکنانه در صحنه تئاتر و کنسرت اتفاق افتاد که در این میان حتی با هدف امور خیریه نیز مجلس رقص نیز به پا شد!!

اما تذکرات چندباره دلسوزان فرهنگی جامعه در سالی که با نام فرهنگ نیز عجین شده است هیچ تأثیر نداشته و با بی‌اعتنایی مسئولان روبرو شده است تا که بی‌حرمتی به اسلام و عقاید مردم به حد نهایت خود رسیده و برای خواننده زنی مجوز صادر می‌شود تا آلبوم خود را راهی بازار نماید!

علی جنتی وزیر ارشاد در حاشیه رونمایی از نهج‌البلاغه مطلی در دفتر خود در وزارت ارشاد در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، درباره مسئله خوانندگی بانوان گفت: «اظهارنظرهای مختلفی در خصوص تکخوانی خواننده زن در کنسرت‌ها وجود دارد اما طبق نظر برخی مراجع تقلید، اگر موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد.»!

در مهرماه سال۹۳ نیز داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی در مراسم چهاردهمین جشن خانه موسیقی ایران با پا گذاشتن روی ارزش‌های ملی و اعتقادی ایرانیان گفت: «هیچ روایتی نیست که نشان دهد موسیقی حرام است و درست نیست که خیل عظیم جمعیت شنوندگان موسیقی را نادیده بگیریم. از فقها می‌خواهم توضیح دهند کجای دین موسیقی حرام اعلام‌شده است به‌علاوه از خواسته‌های مهم خانه موسیقی پخش شدن صدای زنان است. فقها باید پاسخگو باشند که چرا می‌گویند موسیقی حرام است؟ دکتر شریعتی هم گفته است آیه‌ای در قرآن درباره حرام بودن موسیقی وجود ندارد.»

در جهان امروز، حتی اجازه‌ی اظهار نظر به یک غیر حرفه‌ای در بازی فوتبال یا والیبال را نمی‌دهند و البته درست هم همین است، اما به اسلام که می‌رسد، همه نه تنها نظر می‌کنند، بلکه مجتهد شده و فتوا و حکم نیز صادر می‌نمایند؟!

قبول نداشتن اسلام و احکام اسلامی یک بحث است، اما انتساب نظرات و امیال شخصی به اسلام مبحث دیگری است. این مسئله بسیار مهم‌تر از حرام بودن یا نبودن «خوانندگی زن یا مرد» است، چرا که سبب تحریف و ایجاد انحراف در اذهان عمومی می‌گردد.

و اما … ( بی حرمتی به امام حسین(ع) در دولت بنفش)

امسال به همت علی مرادخانی  معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای «اپرای عاشورا» که یکی از تازه‌ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است با تک‌خوانی خواننده زن این گروه تبدیل به حرمت‌شکنی در روزهای محرم‌الحرام انجام شد.

1282374_692 1282387_756

لینک دانلود فیلم

علی مرادخانی در حالی به تک خوانی زن در اپرای عاشورا مجوز داده است که بخوبی از احکام شرعی و نظر علما و حساسیت مردم آگاه است.

بنظر می‌رسد معاون هنری ارشاد که همواره به حرکت‌های آوانگارد از نوع هنجارشکن و محیرالعقول علاقه دارد این‌بار مرتکب اشتباه بزرگی شده است که قابل بخشش و جبران نیست.

مشخص نیست معاون هنری ارشاد بر اساس کدام آموزه دینی و حجت شرعی دست به تخریب باورها و ارزشهای قاطبه جامعه زده است.

این شب‌ها بی حرمتی به سید و سالاران شهیدان در تالار وحدت در حالی رخ می‌دهد که معتقدین به دیگر ادیان الهی نیز در این ایام احترام و ویژه‌ای قایلند و بر حرمت این ایام تاکید دارند.