۱۱ اکتبر روز نمادین سازمان ملل برای دختران/بی تفاوتی سازمان ملل به مشکلات دختران در کشورهای مختلف

روز جهانی کودکان دختر در سال ۲۰۱۲ از سوی سازمان ملل در روز ۱۱ اکتبر معرفی شد تا در آن به افزایش آگاهی عمومی ‌درباره حقوق دختران در جوامع مختلف پرداخته شود.

زنان خبر گزارش می دهد؛ شاید بتوان گفت تعیین روز جهانی کودکان دختر در سال ۲۰۱۲ در پی برگزاری اولین کنفرانس جهانی کودکان دختر در ۲۰۰۹ در هلند و انتشار گزارش این کنفرانس توسط یونیسف در مارس همین سال، رخ داد.

روز کودکان دختر به عنوان مناسبتی برای ایجاد آگاهی عمومی‌ در رابطه با جایگاه انسانی دختران و نقش آنان در پیشبرد توسعه جوامع معرفی شده است.

دبیرکل سازمان ملل به مناسبت «روز جهانی کودکان دختر»، سرمایه‌گذاری‌های بیشتر برای دختران نوجوان را خواستار شد و تاکید کرد تا این کودکان در آینده بتوانند به عنوان شهروندان، رهبران سیاسی، کارآفرینان و مدیران خانواده‌هایشان در جامعه حاضر شوند.

در پیام دبیرکل سازمان ملل آمده است: وظیفه ما اکنون این است که برای محقق شدن اهداف توسعه پایدار فعالیت کنیم تا به تمامی دختران فرصت‌هایی را که مستحق آن هستند تا سال ۲۰۳۰ ارائه شود. به این مفهوم که دختران را از ازدواج‌های اجباری و بارداری‌های ناخواسته و نیز از ابتلا به ویروس HIV حفظ کنیم و همچنین مهارت‌ها و آموزش‌هایی را در اختیار آنان قرار دهیم تا بتوانند استعدادهای خود را شکوفا سازند.

یونیسف، هر سال یک موضوع را برای این روز انتخاب می‌کند: موضوع سال اول این روز “پایان‌دادن به ازدواج زودهنگام دختران”؛ سال ۲۰۱۳ “پیشگام‌شدن برای آموزش دختران” و سال ۲۰۱۴ “توانمند سازی دختران بالغ: پایان‌دادن به چرخه خشونت” بود. یونیسف، برای سال ۲۰۱۵ موضوع “قدرت دختران بالغ: تصویری برای سال ۲۰۳۰” را در نظر گرفته است.

اگرچه سازمان ملل به دولت ‏ها و سازمان‏ های غیردولتی توصیه کرده بود تا برای نخستین گرامیداشت این روز، ازدواج کودکان را در کانون توجه خود قرار دهند، اما اینطور به‏ نظر می ‏رسد که در زندگی دختران کودک مشکلات اساسی ‏تر وجود دارد.

*سازمان بین المللی یونیسف در اولین روز جهانی دختران کودک (۲۰ مهر ۹۱) بر تلاش های مشترک برای  پایان بخشیدن به ازدواج کودکان  به عنوان یکی از اصلی ترین موارد نقض حقوق بشر که همه ابعاد زندگی یک دختر را تحت تاثیر قرار می دهد، تاکید کرد.

درباره چیستی و تعریف خشونت علیه دختران باید گفت نهادها و گروه‌های مختلف، تعاریف خود را از این مفهوم ارائه کرده‌اند. خشونت‌های آنلاین، خشونت‌های خانگی، ختنه دختران، ازدواج زودهنگام، قتل‌های ناموسی، تبعیض جنسی میان دختران و پسران، و کار کودکان؛ به عنوان انواع و جوانب مختلف خشونت علیه دختران در گزارش یونیسف به چشم می‌خورند.

دسته‌بندی موجود دیگر شامل تجاوز، استفاده اجباری از داروها و ابزار ضدبارداری، سقط جنین دختر، تعیین جنسیت جنین، سنت جهیزیه، آدم‌ربایی برای ازدواج، و جنایات حکومتی؛ نظیر تجاوز در طول جنگ، خشونت جنسی، بردگی جنسی در دوره نزاع، عقیم‌سازی اجباری، سقط اجباری، خشونت از سوی پلیس و خشونت‌های سازمان‌های جنایی سازمان‌یافته نظیر قاچاق زنان و تن‌فروشی اجباری است.

در کشور عراق، ۲۵ هزار دختر عراقی متعلق به طایفه یزیدی توسط گروهک تروریستی داعش به عنوان برده جنسی ربوده شده‌اند و حداقل ۱۰۰ دختر شهروند کشورهای غربی تاکنون برای پیوستن به این گروهک راهی این کشور شده‌اند.

خشونت گروه تروریستی داعش علیه دختران اسیر که تا کنون مورد اعتراض نهادهای جهانی بوده، ابعاد جدیدی یافته است. داعش با توسل به احکام شرع، بهره‌کشی جنسی از دختران اسیر ایزدی را در لفاف پرهیز از فحشا و گناه کبیره توجیه کرده است.

دختران و زنان اسیر، در عین آن که باید برای صاحبان خود غذا بپزند و رفت و روب کنند، قربانی برآورده کردن نیازهای جنسی آنها نیز می‌شوند. آن دسته از زنان اسیر ایزدی که آزاد شده‌ یا به ازای پول مورد مبادله قرار گرفته‌اند، از آزار جنسی سیستماتیک توسط داعش گزارش داده‌‌اند.

در کشور نیجریه، گروه تندرو بوکوحرام زندگی ۶۵۰ هزار زن و کودک را تحت‌تأثیر شرایط نزاع قرار داده است و گذشته از این، ۲۷۶ دختر توسط این گروهک ربوده شده‌اند. در کشورهای جنوب‌شرق آسیا، ۳۸٪ زنان و دختران قربانی خشونت جنسی و فیزیکی هستند و این در حالی است که نرخ بین‌المللی خشونت علیه زنان و دختران ۳۵٪‌ است. تنها ۳۰٪ از این تعداد زنان، درصدد احقاق حقوقی شرایط خود بر می‌آیند.

سرمایه‌گذاری روی بهبود زندگی دختران، تأثیر سودمندانه‌ای در حذف فقر در زندگی خانواده‌ها و جوامع آن‌ها نیز داشته است. دخترانی که یک سال بیشتر مدرسه رفته‌اند، به طور متوسط ۱۰ تا ۲۰ درصد به درآمدشان در طول زندگی اضافه شده است. مدیر پروژه “چون من یک دختر هستم”، معتقد است: “توانمندسازی زنان با توانمندسازی دختران شروع می‌شود. ما باید از حقوق دختران حمایت کنیم و هم‌زمان آن‌ها را با مهارت‌ها و فرصت‌های مناسب در جامعه مجهز کنیم.”

توجه به گزارشات و مطالب سایت‌های رسمی ‌سازمان‌های بین‌المللی و رسانه‌ها، نشان می‌دهد که بیشتر تصاویر مربوط به این مطالب که تماماً انتقادی هستند، تصاویر مربوط به دختران محجبه و با چهره‌های شرقی است.

این نحوه انتخاب تصاویر القاءکننده این تفکر است که این دختران مسلمان و یا شرقی هستند که می‌باید در این روز توسط رسانه‌های غربی و سازمان‌های مربوطه که همان خطوط فکری فرهنگ غرب را دنبال می‌کنند، نجات یابند.

دختر در فرهنگ اسلامی از ویژگی ها و جایگاه خاصی برخوردار است. در منابع اسلامی با تعبیرات جالبی چون ریحانه (گل)، قواریر (بلور)، حسنات (نیکی ها) و بهترین فرزندان از او یاد شده است.

قبل از ورود اسلام به سرزمین عربستان گروهی وقتی دختری به دنیا می‌آوردند از خجالت رویشان سرخ می‌شد ولی پس از ورود اسلام پیامبر نگاه ویژه‌ای به دختران داشت در ایران نیز به مناسبت بزرگداشت مقام دختران روز ولادت حضرت معصومه (ص) به این نام است.