بهداشت رواني

نقش برجسته بانوان در ارتقاء بهداشت روانی خانواده// یادداشت

بانوان به عنوان مدیران خانه و خانواده نقش بسیار موثری در ارتقاء بهداشت روانی اعضاء خانواده به ویژه فرزندان برعهده دارند.

به گزارش زنان خبر، نشاط، آرامش، امنیت و ایجاد فضای مناسب عاطفی و بهداشت روانی در خانه در گرو صبر و بردباری و مدیریت مناسب بانوان است. این بدان معناست که ما به عنوان همسر و مادر وظیفه ایجاد آرامش و امنیت و انتقال آن به تک تک اعضاء خانواده را به عهده داریم و این امر میسر نیست مگر در سایه آرامش روانی و شرایط مطلوبی که برای خود فراهم کرده ایم.

به عبارت دیگر ما زمانی قادر خواهیم بود حال خوب را به اطرافیانمان هدیه دهیم که حال دل خودمان خوب باشد. در این یادداشت سمیه دشمیر_روانشناس بالینی برایمان مطالبی را مطرح می کند که دانستن آن و عمل کردن به آموزش های آن خالی از لطف نمیباشد. همراه ما باشید.

چگونه حال دلمان را خوب کنیم ؟

_خودتان و زندگیتان را با شرایط کنونی بپذیرید.

پذیرش شرایط به معنی تسلیم شدن در برابر نقاط ضعف و یا موانع موجود در زندگی نیست. بلکه پذیرش مثبت به شما کمک می کند با آرامش روانی بیشتری در جهت رفع این مشکلات حرکت کنید و بهترین و مناسب ترین راه حل را در جهت مرتفع کردن این مشکلات انتخاب کرده و برای بهبود شرایط تلاش کنید.

_برای خودتان زمان اختصاصی در نظر بگیرید.

مدیریت شرایط خانه، تربیت و نگهداری از فرزندان، رسیدگی به همسر، و انجام کارهای منزل گوشه ای از مشغله بانوان خانه دار را در بر می گیرد. علاوه بر این، تعداد چشمگیری از بانوان در بیرون از منزل نیز مشغول به کار هستند. مدیریت و انجام این امور زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد و ما گاه ناخواسته از خودمان غافل می شویم.

این غفلت در بلند مدت آثار روانی ناخوشایندی را در ما فرا می خواند. سعی کنید در کنار انجام امور روزمره زندگی زمان هایی هرچند کوتاه را صرفا به خودتان اختصاص دهید.

_لیستی از فعالیت های مورد علاقه خود را یادداشت کنید و در فرصت مناسب به آن بپردازید.

انجام برخی از فعالیت ها برای ما دلپذیر است، اما در کوران زندگی روزمره گاه آنها را فراموش می کنیم. سعی کنید همین حالا لیستی از این فعالیت های خوشایند تهیه کنید و هر از چند گاه یک بار به ویژه زمانی که احساسی ناخوشایند شما را در بر گرفته به لیست خود مراجعه کرده و یکی از فعالیت ها را انتخاب و اجرا کنید.

_اهداف خود را دنبال کنید

گاه شرایط به وجود آماده در زندگی مسیر ما را به سمت اهدافمان تحت شعاع قرار می دهد. مثل مادری که با تولد فرزندش أهداف خود را به دست فراموشی میسپارد. توجه داشته باشید که هرگز از أهداف خود دست نکشید، بلکه در موقعیت مناسب به آنها بپردازید. حتی درصورتی که با سرعت بسیار پایین به سمت آن حرکت می کنید، این حرکت را متوقف نکنید.

_سعی کنید یک تغییر کوچک در روند زندگی روزمره خود ایجاد کنید.

مثل جابجایی در چیدمان منزل و یا صرف یک عصرانه خانوادگی در بالکن. این تغییرات به ظاهر کوچک نقش مهمی در تغییر احوال شما و خانواده شما در جهت مثبت إیفا می کنند.

_با خدا راز و نیاز کنید و شکرگزار باشید.

لحظات راز و نیاز و عبادت معبود می تواند یکی از آرامش بخش ترین لحظات زندگی باشد. همیشه به جنبه های مثبت زندگی خود( هرچند از نظر شما کوچک) توجه داشته باشید و به خاطر آنها شکرگزار خداوند باشید.

_ورزش و تحرک را در برنامه روزانه خود بگنجانید

پژوهش های بسیاری به تاثیر ورزش در شادکامی انسان پرداخته اند. این پژوهش ها نشان می دهند که ورزش یکی از عوامل موثر در سلامت جسمی و روانی و یکی از مهمترین عوامل در ایجاد شادکامی در انسان است.

_فعالیت های نیمه تمام خود را تکمیل کرده و به سرانجام برسانید.

فعالیت های نیمه تمام پرونده های باز ذهنی ما هستند که فشار روانی نامحسوسی را در بلند مدت به ما وارد می کنند.

این فعالیت ها شامل یک خیاطی نیمه کاره ، کتابی که مدت هاس کنار کتابخانه انتظار شما را می کشد، نقاشی ناتمام رها شده در کنار کمد و هزاران فعالیت ریز و درشت دیگر که مدتها است به آن فکر می کنید و تمایل به آنجام آنها دارید می شود.

سعی کنید یکی پس از دیگری به امور نیمه تمام زندگیتان رسیدگی کنید و پرونده های باز ذهنی خود را خاتمه داده و به سرانجام برسانید.

_ارتباط خود را با افرادی که به شما انرژی منفی منتقل می کنند و بهداشت روانی خانواده را تحت تاثیرقرار میدهند به حداقل برسانید

افراد منفی باف می توانید باورهای منفی از جمله ناکامی، بد شانسی، ناتوانی، ناامیدی و … را در ذهن شما شکل بدهند.

_ارتباط خود را با افراد مثبت اندیش و شاد افزایش دهید.

ارتباط با افراد مثبت اندیش و شاد علاوه بر این که باعث می شود در لحظه حس خوشایندی را تجربه کنید. در بلند مدت نیز تاثیرات زیادی بر شخصیت شما دارد و باعث رشد و حرکت در مسیر موفقیت خواهد شد.

_گاه خوردن یک خوراکی ساده مثل بستنی، قهوه و… ، گاه تغییر در مدل مو و گاه مصاحبت با یک دوست قدیمی می تواند حال دلمان را بهتر کند. به شادی های کوچک توجه داشته باشید و همیشه به دنبال هدف های بزرگ و دست نیافتنی برای رسیدن به شادی و شادکامی نباشید.

حال دلتان خوب

سمیه دشمیر_روانشناس بالینی

 

در ادامه بخوانید:
چگونه در مورد ویروس کرونا با کودکان صحبت کنیم؟

 

انتهای متن/*