نشانه های کم آب شدن بدن در دوران بارداری و راه حل آن

کم آب شدن بدن در هر زمان از زندگی می تواند مشکل ساز باشد بخصوص در دوران بارداری که نیاز شما به آب بیش از حد معمول است و دریافت کافی آن برای رشد سالم جنین، ضروری به نظر می رسد.

به گزارش زنان خبر،کم آب شدن بدن در دوران بارداری می تواند عوارض جدی از جمله نقص لوله عصبی، کاهش مایع آمنیوتیک، زایمان زودرس، تولید ضعیف شیر مادر، نقایص هنگام تولد و … شود. بدن شما هنگام کم آبی سعی می کند عملکرد طبیعی اش را حفظ کند و اگر جبران مایعات نشود، با عوارض بسیار جدی همراه خواهد بود.

با این حال کم آبی خفیف تا متوسط در زنان باردار می تواند منجر به علائمی از قبیل خشکی دهان، خواب آلودگی، اجساس تشنگی، نیاز کم به ادرار کردن، سردرد، یبوست، سرگیجه و … شود. اگر شما در حال تجربه این علائم هستید، به سرعت آب بنوشید و استراحت کنید. همچنین ایده خوبی است که با پزشک تان در تماس باشید و آنهم برای توضیح احساس ناشی از کم آبی و دریافت راهنمایی های لازم.

در دوران بارداری معمولا کم آبی بدن می تواند منجر به آغاز انقباضات براکستون هیکس یا سفتی رحم شود که معمولا یک تا دو دقیقه طول می کشد. این انقباضات بیشتر در سه ماهه سوم خود را نشان می دهند اما شما ممکن است آنها را در سه ماهه دوم نیز احساس کنید. تداوم این انقباضات حاکی از کم آبی بدن در دوران بارداری است. کم آبی خفیف و متوسط را می توان با استفاده از نوشیدنی ها بخصوص آب جبران کرد اما کم آبی شدید نیاز به فوریت های پزشکی دارد.

علائم کم آبی شدید عبارتند از:

تشنگی شدید

خشکی بیش از حد دهان، پوست و غشاهای مخاطی

تحریک پذیری و سردرگمی

ادرار بسیار کم

ادرار تیره

چشم های گود رفته

ضربان قلب و تنفس سریع

فشار خون پایین.

همچنین از روی علائم پوستی نیز می توان به کم آبی بدن پی برد. شما معمولا زمانی که دچار کم آبی می شوید، پوست خشک و چروک خورده را بدون خاصیت ارتجاعی تجربه می کنید.

پیشنهادهای پیشگیرانه

جلوگیری از کم آبی بدن در دوران بارداری دشوار نیست. بهترین راه این است که مقادیر زیادی آب بنوشید، مثلا ۸ تا ۱۲ لیوان در روز.

اگر شما در حال تجربه سوء هاضمه هستید، به جای مصرف آب حین غذا، آن را بین وعده های غذایی بنوشید.

نوشیدن مقادیر زیادی آب برای رفع تهوع صبحگاهی مهم است. در مورد تهوع صبحگاهی شدید با پزشک تان مشورت کنید.

از کافئین که می تواند میزان ادرار شما را افزایش دهد پرهیز کنید. آب، شیر، آب میوه های طبیعی و سوپ بهترین گزینه ها برای رفع کم آبی بدن هستند.

از هر گونه فعالیتهای سنگین بخصوص در هوای گرم پرهیز کنید.

دمای بدنتان را پایین نگه دارید.

منبع: آوای سلامت

 

انتهای متن/*