مشکلات دانش آموزان روزه دار در مدارس آلمان

معلمان مدارس آلمان در تلاشند درجلساتی با والدین مسلمان، آنان را قانع به ممانعت از روزه داری کودکان خود کنند علاوه براین، دنبال وضع قانونی هستند که کودکان را از گرفتن روزه در مدرسه بازدارند.

به گزارش زنان خبر،طبق آمار موجود، تعداد کودکان مسلمان در آلمان همچنان رو به افزایش است. نتایج برخی از تحقیقات پیرامون عمل به تکالیف شرعی در بین این کودکان و نوجوانان نشان داده است که حتی دانش آموزان مقطع ابتدایی مایل به انجام تکالیف شرعی هستند و برخی از آنان اعمال رمضان را به طور کامل بجا می آورند در حالی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند.

اما از طرفی پایبندی به این تکلیف شرعی (روزه) مشکلاتی را در سیستم آموزشی آلمان ایجاد کرده است. در ماه رمضان برخی سجایای اخلاقی میان مسلمانان بازتاب بیشتری پیدا می کنند و مسلمانان پرهیز از منکرات را با جدیت بیشتری رعایت می کنند اما در کنار همه این ها مسئله ای که بیشتر ذهن انجمن مدرسین آلمان را به خود مشغول کرده است بحث سلامت دانش آموزان در طی این ماه است.

هاینز پیتر (Heinz Peter) رئیس انجمن مدرسین آلمان در مصاحبه ای با موضوع روزه داری در میان نوجوانان مهاجر به بررسی این مسئله پرداخته است. بر اساس آمارهای جمع آوری شده در کل مدارس آلمان، تقریباً تمامی فرزندان مهاجرین در ماه رمضان روزه می گیرند. در نتیجه این موضوع برخی خانواده های سنتی و مذهبی مقیم آلمان همواره مدارس و سیستم آموزشی آلمان را تحت فشار قرار می دهند که در طول مدت یک ماه رمضان از برگزاری امتحان و انجام پرسش و پاسخ درسی از فرزندان دانش آموز روزه دار ممانعت به عمل آید و یا حتی برگزاری امتحانات برای این دسته از دانش آموزان به زمانی بعد از رمضان موکول شود. مدیران مدارس اما بر این باورند که نحوه برگزاری امتحانات در تمامی حوزه های امتحانات، باید به گونه ای باشد که آزمون های درسی در یک زمان مشخص از تمامی دانش آموزان گرفته شود؛ چراکه برگزاری آزمون در دو نوبت جداگانه به روند منظم سال تحصیلی صدمه خواهد زد. مخصوصاً که آلمان به اندازه کافی با مشکلات ادغام مهاجرین دست و پنجه نرم می کند.

در انجمن معلمین آلمان همواره این بحث وجود دارد که آیا دانش آموزان دختر اجازه دارند که با روسری در محیط آموزشی حاضر شوند و یا خیر.  بنابراین این موضوع حتماً در آینده بجا آوردن برخی اعمال شرعی مانند روزه را نیز تحت شعاع خود قرار خواهد داد. زیرا اگر  قانونی در جهت منع حجاب در مدارس تصویب و اجرا شود، دانش آموزان دختر را برای گرفتن روزه دچار مشکل خواهد کرد. مسئله اصلی اینجاست که در این میان تنها دانش آموزان هستند که تحت فشار قرار دارند و نه مسئولین مدرسه و یا حتی خانواده های آنان. امسال متاسفانه سال تحصیلی به گونه ای ست که در آلمان در تمامی مدارس، فصل امتحانات با ماه رمضان متقارن شده است. امتحانات به صورت کتبی و در برخی موارد به صورت عملی و شفاهی خواهد بود. نتیجه این امتحانات در اکثر موارد بسیار مهم است زیرا انتخاب رشته تحصیلی و آینده شغلی جوانان متاثر از ارزیابی نمرات نهایی خواهد بود. از این جهت این موضوع به طور خاص برای کسانی که روزه داری را جدی میگیرند می تواند مسئله ساز شود. چراکه معلمین در تجربه مواجهه با این قبیل دانش اموزان اشاره به مشاهده ی مواردی همچون بی حالی و غش می کنند. آنها معتقدند که دانش آموزان روزه دار فشار زیادی را تحمل میکنند.

آموزش پرورش همچنان نگرانی شدیدی در خصوص سلامت کودکان دارد. اودو بکمن (Udo Beckmann) رئیس آموزش و پرورش میگوید کودکان نباید روزه بگیرند زیرا از لحاظ شرع نیز روزه بر آنها واجب نیست. پرهیز از خوردن و آشامیدن اثرات نامطلوبی بر دانش آموزان کم سن و سال میگذارد و موجب پایین آمدن سطح تمرکز آنان در طول ساعات آموزشی در مدرسه می شود. با این حال تقریباً تمامی محصلان کم سن و سال که هنوز تکلیف شرعی بر آنها واجب نشده تمایل دارند که حتماً روزه بگیرند.

طی تحقیقی که روی کودکان مسلمان انجام شده است، مشاهده شده که اکثر این کودکان به دنبال جلب رضایت والدین خود هستند و برای خوشحال کردن آنهاست که اقدام به حفظ طولانی مدت روزه می کنند. آنها به نوعی از والدین خود تقلید می کنند و ماه رمضان در ذهن آنها موضوعی جالب است.البته که تمامی این کودکان نیز روزه دار نیستند. بعضاً اتفاق افتاده که در کوله کودکان غذا و آب موجود بوده اما آنان تظاهر به روزه داری کرده و از حالت تهوع ناشی از گرسنگی به معلمان شکایت کرده اند. این مشکل نیز ریشه در ترس از طرد شدگی توسط هم سن وسالان روزه دار خود دارد.

معلمان همواره در تلاشند طی جلساتی با والدین مسلمان، آنان را قانع به ممانعت از روزه داری کودکان خود کنند. مسئولین مدرسه در کنار این دست تلاش ها به دنبال وضع قانونی هستند که کودکان را از گرفتن روزه در مدرسه باز دارند؛ اما اینکه چگونه میتوان چنین قانونی را عملی کرد خود پرسشی بی پاسخ استبدیهی است که سیاستمداران ندانند چگونه میتوان با ماه رمضان در مدارس مقابله کرد. چراکه از یک سو باید به آزادی ادیان و مذاهب احترام گذاشته و از آن حمایت کرد، از سوی دیگر به دنبال اجرای درست حقوق انسانی بود. این در حالی است که دانش آموزان آلمانی عید پاک مسحیت را در مدرسه اجرا میکنند و کمتر کودکی تمایل دارد که از این جشن مسحیت دور بماند. در نتیجه آلمان نمیتواند جلوی کودکان مسلمان را نیز برای عمل به اعتقادات خود بگیرد.

مسئولین مدرسه به دنبال آن هستند که قانونی جامع را در حمایت از سلامت کودکان در مدارس تنظیم کنند. به همین خاطر در بخش رسیدگی به امور مربوط به کودکان مسلمان برای اشراف هرچه بیشتر بر موضوع اقدام به بررسی برخی متون اسلامی کردند. اما طی تحقیقات خود با سوالاتی مواجه شدند که تا کنون موفق به کسب جواب نهایی و دقیق در جهت وضع قانونی شفاف و جامع که  قابلیت اجرایی در محیط مدرسه را داشته باشد، نشده اند. یکی از موارد نامفهوم در طول این تحقیقات، موضوع سن مکلف شدن نوجوانان است که در میان عالمان فقه در مورد زمان تکلیف نوجوانان اختلاف نظر وجود دارد و مورد مهم دیگر ذکر مستقیم عدم اجبار در دین در متون قرآن استدر نهایت محققان به نتیجه مهمی دست یافتند که به خطر انداختن سلامت کودکان با اسلام همخوانی ندارد.

فرانسیسکا گیفی (Franziska Giffey) وزیر خانواده آلمان از حزب (SPD)، سعی کرد این موضوع را از طریق مجاری اداری با مساجد و انجمن های مهم اسلامی مطرح کند. نتیجه حاصله از این تلاش، تنها یک گردهمایی بی نتیجه بود. پس از این جریان، گیفی اعلام کرد مساجد همچنان آماده شرکت در چنین مباحثی نیستند. نماینده کلیساها و هیئت تشکل ادیان، هرمن گروهه (Hermann Gröhe) از حزب (CDU) در مجلس آلمان خواستار همکاری و تعهد هر چه بیشتر انجمن های اسلامی به این گونه بحث های منطبق بر منافع عمومی شده است. او با خاطر نشان کردن وظایف این نهادها در برطرف کردن مشکلات حال حاضر می افزاید: ما باید نگرانی معلمان را درک و به سلامت کودکان اهمیتی ویژه بدهیم؛ زیرا در این سنین کودکان نیازمند شرایطی مطلوب در محیط آموزشی هستند. شرایط فعلی کودکان در آینده آنان تاثیر بسزایی خواهد داشت. این نوع مشکلات در مدارس با همکاری انجمن های اسلامی سریع تر و از راه درست تری حل و فصل خواهد شد.

سردار کورناز (Serdar Kurnaz) متخصص علوم انسانی از دانشگاه هامبورگ بر این عقیده است که اگر ما اسلام را از ریشه های درست و شفاف آن مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم جواب سوالاتمان را به روشنی خواهیم یافت. قرآن وظایف و حقوق روزه دار را به طور شفاف مشخص می کند. کورناز اینگونه نظر اسلام را راجع به روزه بیان می کند: اگر مسلمانی خود را در شرایطی نامطلوب و نامناسب بیابد که روزه گرفتن بر وی مقدور نیست، درنتیجه فرد مسلمان موظف به روزه داری نخواهد بود. این موضوع می تواند دلیلی بر منع روزه داری مخصوصاً در ساعات شرکت در کلاس های اجباری تربیت بدنی باشد.

مهر

انتهای متن/*