ماجرای شوهای زیرزمینی و صدمه به صنعت مد و لباس کشور+ عکس

کارآفرین تولید لباس زنانه از کسانی گلایه دارد که با برپایی کارگاه‌های دو روزه‌ی طراحی و انجام دوختهای بی‌کیفیت به تولیدکنندگان صنعت مد و لباس کشور آسیب وارد می‌کنند.

به گزارش زنان خبر،”محبوبه بلندی” مالک برند پوشاک زنانه «بلندی» و از طراحان برتر مد و لباس کشور است؛ او با حضور در تعداد زیادی از رویدادهای خارجی مد و لباس، خوش درخشید و موفق به کسب افتخاراتی شد. بلندی معتقد است که حضور گسترده برندهای ترکیه‌ای در بازار لباس ایران و عدم حمایت مسئولین از تولیدکنندگان ایرانی، ضربات سنگینی را بر پیکره صنعت مد کشور وارد می‌کند.گفت‌: با این کارآفرین عرصه پوشاک را مطالعه کنید:

*درباره تولید لباس‌هایی به سبک ایرانی-اسلامی  توضیح دهید:

نام این لباس «باغ ایرانی» و کاملا پوشیده و اسلامی است، طراحی آن با کمک اساتید برجسته‌ی طراحی فرش انجام شده، تمام نقوش و مروارید دوزیهای آن با طرحهای ایرانی است و در این لباس لوگوی برند «بلندی» ثبت شده است. در لوگوی ما اسم “بلندی” به زبان فارسی و بر اساس «خط بنایی» نوشته شده است که در کتیبه‌های مساجد از آن استفاده می‌شود.

در این لباس نیز انواع گلهای شاه‌عباسی کار شده و کاملا پوشیده و اسلامی است. نوع روسری آن نیز بر اساس چارقدهای ایرانی طراحی شده و روی لبه‌های آن،کار دست  و از طرحهای ایرانی است.

نقوش این لباس بر اساس کتیبه‌ای مادی طراحی شده و رو آن سرمه‌دوزی ایرانی کار شده است.

نام این لباس عروس «ایرونی» است که روی آن طرحهای ایرانی مربوط به دوره قاجار با سرمه‌دوزی اصیل ایرانی کار شده است؛ در فشن‌شوی ژانویه‌ی ما که با حضور برندهای اروپایی لباس عروس همچون “پرونوویا” و “روزا کلارا” در برلین برگزار شد، مانکنهای خارجی از  این لباس بسیار استقبال کردند.

این لباس در نمایشگاهی که در حمایت از کالا‌های ایرانی برگزار و رهبر معظم انقلاب نیز از آن بازدید کردند، به نمایش درآمد. در جشنواره مادرید نیز جایزه گرفت.

این لباس بر اساس طرحهای بلوچ سوزن‌دوزی شده  و یک استاد پیشکسوت به نام مهتاب نوروزی روی آن کار کرده است، طراحی آن بسیار فاخر است و می‌توان آن را جایگزین لباس‌شبهای مدل غربی کرد.

این طرح نیز لباس پوشیده و اسلامی است که البته نقوش روی آن ایرانی نیست؛ این لباس در اکسپوی حلال اسپانیا طرفداران زیادی داشت.

* کدام عامل یا عوامل سبب گرایش شما به طراحی و تولید لباس‌های ایرانی – اسلامی شد؟

در حال حاضر زیبایی در پوشیدگی است و من فقط مدلهای لباس پوشیده کار می‌کنم؛ مشتریهای ما نیز تمایل به لباسهای پوشیده دارند؛ الان حتی برندهای خارجی ۷۰ درصد تولیدات خود را به لباسهای پوشیده اختصاص داده‌اند. برندهای معتبر جهانی طی بررسی‌هایی که روی بازار مشتریان خود داشتند به این نتیجه رسیدند که اگر روی لباسهایی که مورد نیاز بانوان مسلمان است سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند در بازار موفق ظاهر شوند چراکه بازار از لباسهای باز اشباع شده است، در نتیجه روی مدلهای پوشیده که مورد پسند بانوان مسلمان است کار کردند، از این رو خانمهای غیرمسلمان هم به لباسهای پوشیده گرایش پیدا کردند. تجربه نیز ثابت کرده است که خانمها در ملأ عام با لباسهای پوشیده راحت‌تر هستند و حتی در مجالس نیز لباسهای پوشیده را ترجیح می‌دهند.

برندهای جهانی به این نتیجه رسیدند که اگر روی لباسهایی که مورد نیاز بانوان مسلمان است سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند در بازار موفق ظاهر شوند چراکه بازار از لباسهای باز اشباع شده است

* چرا با وجود اینکه برخی از طراحان لباس از طرحهای غربی استفاده می‌کنند، شما به طرحهای ایرانی رو آوردید و حتی لوگوی شما با خط فارسی نوشته شده است؟

چون من ایرانی هستم و وطنم را خیلی دوست دارم، من اقامت چند کشور را دارم و می‌توانم به راحتی خارج از کشور زندگی کنم اما دوست دارم در ایران زندگی کنم و به برجسته‌سازی کشورم در جهان کمک کنم.

ایران با وجود اینکه قدمت زیادی در طراحی و دوخت لباس دارد و در حال حاضر نیز طراحان بسیار خوبی در ایران کار می‌کنند اما متاسفانه به دلیل جوسازی‌هایی که بر علیه ایران می‌شود صنعت لباس ایران در جهان مطرح نشده است، من دوست دارم به عنوان یک قطره از این دریای بیکران در حدی که توان دارم به دنیا ثابت کنم که ایران مملو از هنرهای غنی است.

امروزه “گوچی” نیز در جدیدترین کالکشن  مدلهای قاجاری ایرانی را استفاده کرد و یا “دولچه گابانا” که از طرحهای ایرانی نیز استفاده کرد؛ در این برندها به مدلهای ایرانی مثل بته‌جقه در برندهای خارجی مثل “اترو” توجه شده است؛ این برندها حتی طرحهای ایرانی را به اسم خود ثبت می‌کنند. معتقدم که باید طرحهای ایرانی را به نام خود در جهان مطرح کنیم و در این صورت قطعا موفق می‌شویم.

از سوی دیگر، در همه نقاط دنیا همسران رجال سیاسی از لباسهای پوشیده استفاده می‌کنند چون نه‌تنها برای مسلمین بلکه برای تمام بانوان جهان پوشیدگی ارزش است و لباسهای پوشیده همیشه اصالت دارند. لباس پوشیده زیبایی می‌آورد، اگر نگاه خوبی به پوشش داشته باشیم و پوشش ما همراه با زیبایی باشد می‌توانیم بهترین لباس را داشته باشیم. دریکی از رویدادهای خارجی که من مد اسلامی را به نمایش گذاشتم، یکی از مانکنهای خارجی حاضر به پوشیدن روسری نمی‌شد و من او را از تیم خودم اخراج کردم. در ضمن من کارشناس مد اسلامی هستم و در برنامه‌های تلویزیونی به عنوان کارشناس این عرصه شرکت داشته‌ام.

* وضعیت کارگاه تولید شما چگونه است؟ 

جمعی از طراحان و فعالان ماهر تولید پوشاک در کارگاه‌ اصلی گردهم آمده‌اند و  مدلهای وی‌آی‌پی  اینجا تولید می‌شوند. تیمی که اینجا حضور دارد قادر به تولید تمامی انواع طرحهاست و لباسهای مردانه را نیز به خوبی می‌توانند بدوزند اما کار ما فقط تولید لباس زنانه است.در مجموع حدود ۵۰ نفر پرسنل داریم.

در کارگاه‌های ما لباس عروس، لباسهای مجلسی، کت و دامن، مانتو، تونیک و شلوار با طرحهای پوشیده و اسلامی و با طرحهای جدید که بسیار مورد پسند بانوان ایرانی است، تولید می‌شود.

* طراحی‌‌های لباس منحصرا کار شما است؟

اغلب طراحیهای لباس کار خودم است اما طی ماه‌های اخیر که حجم کار زیاد شده است از چند طراح دیگر نیز کمک می‌گیرم. البته طراحان بیشتر روی طراحیِ فیگور کار می‌کنند یعنی فقط نقاشیِ طرح را خوب کار می‌کنند اما در کار محیطی نمی‌توانند خطوط و برشها را رعایت کنند و با توجه به الگو طرح بزنند؛ طرحی که روی الگو پیاده شود موفق‌تر از طرحی است که فقط روی نقاشی و فیگور باشد.

البته من کارم را تحت تدریس مادرم خانم اعظم چایچی آغاز کردم؛ مادرم جزو معدود طراحان لباس است که تمام مراحل طراحی لباس را به خوبی اجرا می‌کند.

طراحان لباس نمی‌توانند بر اساس الگو طرح بزنند؛ طرحی که روی الگو پیاده شود موفق‌تر از طرحی است که فقط روی نقاشی و فیگور باشد

* حتی فارغ‌التحصیلان این رشته هم کاملاً به فنون طراحی لباس مسلط نیستند؟

دانشجویان ما مطالب را به صورت تئوری یاد می‌گیرند و واحدهای عملی مناسب برای یادگیری کار در واحدهای تولیدی وجود ندارد. همه طراحان جوان عاشق فشن‌شو هستند و فقط دوست دارند آثارشان را در فشن‌شوهای خارجی به نمایش بگذارند، آنها فقط می‌خواهند یک نقاشی بکشند و هیچ دانشی برای پیاده‌سازی طرح ندارند.

* حمایت مسئولان تا چه میزان در ارتقای فعالیت‌ شما اثرگذار خواهد بود.

از  مسئولین خواهش می‌کنم که از تولیدکنندگان ایرانی حمایت کنند، حمایت فقط اعطای وام و تسهیلات نیست، حمایت این است که جلوی واردات کالاهای مشابه خارجی را بگیرند. برندهای وارداتی به راحتی لباسهایشان را به تن مانکنها می‌کنند و روی بیلبوردهای بزرگ تبلیغ می‌کنند اما ما اجازه این کار را نداریم، نه فقط روی بیلبورد بلکه حتی اجازه ندارم در یک ژورنال برای دفتر کارم چنین عکسهایی را داشته باشم و من هم به شخصه آدم قانون‌مندی هستم و حاضر نیستم به صورت غیرقانونی این کار را انجام دهم.

اگر ژورنالها، تبلیغات و مانکنهای لخت را از برندهای خارجی بگیریم چیزی برای ارائه ندارند، آقایانی که برای تولیدکنندگان ما ورک‌شاپ برگزار می‌کنند تمام داشته‌ی آنها لباسهای باز است، اینها اگر مجبور شوند که لباسهای پوشیده و اسلامی ارائه کنند حتی به اندازه کوچک‌ترین طراحان ما نیز توانایی ندارند.

حمایت از کالای ایرانی فقط اعطای وام و تسهیلات نیست، حمایت این است که جلوی واردات کالاهای مشابه خارجی را بگیرند

برندهای ترکیه‌ای تولیدکنندگان ایرانی را بیچاره کرده‌اند، آنها لباسهای خود را با کیفیتی بسیار پایین‌تر از لباسهای ما به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند، اخیراً یک برند ترک با استفاده از یک طراح ایتالیایی بازار طراحان ایرانی را قبضه کرده است.

* نقش “کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور” در مقابله با فعالیت‌ برندهای خارجی چگونه است؟

کارگروه بسیار من را کمک کرده است. اما باید از جولان برندهای ترک جلوگیری شود. تولیدکنندگانی مثل ما برای اجاره چند کارگاه و پرداخت حقوق سالیانه پرسنل که هزینه بالایی برای ما دارد چراکه پرسنل ما کارهای باکیفیتی را ارائه می‌دهند، متحمل پرداخت هزینه‌های سنگینی می‌شوند و این هزینه‌ها را باید از طریق فروش لباسها تامین کنند. در این میان کسانی هستند که در سالنهای اجتماعات شوهای لباس موسوم به “شوهای زیرزمینی” برپا می‌کنند، ۱۰ نفر طراح جمع می‌شوند و یک سالن اجتماعات را به قیمت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای دو شب اجاره می‌کنند یعنی هرکدام ۱۵۰ هزار تومان می‌پردازند، پارچه را به صورت متری می‌خرند و در کارگاه‌های معمولی با دوخت درجه سه، حدود ۱۰۰ لباس مجلسی را با حداکثر ۵ میلیون تومان هزینه تولید می‌کنند و فقط هزینه دوخت همان تعداد لباس را پرداخت می‌کنند، دیگر نه کرایه کارگاه و نه حقوق پرسنل پرداخت می‌کنند و در نهایت لباسها را با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از ما ارائه می‌دهند. آنها در صنعت مد ماندگار نیستند و هیچ خدمتی به عرصه پوشاک ایران و کارگروه مد و لباس نمی‌کنند و فقط اعضای اصلی کارگروه را فلج می‌کنند.

بنابراین تکلیف امثال من که به سختی و با هزینه‌های گزاف، ستونهای صنعت مد را نگه داشته‌ایم چه می‌شود؟ ۵۰ خانواده از برند «بلندی» کسب روزی می‌کنند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند من مجبور می‌شوم نیروهایم را تعدیل و کارگاه‌هایم را یکی‌یکی تعطیل کنم. با این روند پس از مدتی سیل عظیمی از نیروهای ماهر بیکار می‌شوند

* با این تولیدکنندگان که به کار شما ضربه می‌زنند هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد؟

هیچ برخوردی با آنها نمی‌شود، بلکه هر ماه برای آنها مجوز نیز صادر می‌شود. از مسئولین مربوطه تقاضا دارم به این وضعیت بغرنج رسیدگی کنند.

تسنیم

انتهای متن/*