راه‌های کاهش تهوع بارداری

زنان باردار باید به‌طور منظم و به مقدار کنترل‌شده آب بنوشند. اگر آب مصرفی آنان کمتر یا بیشتر از حد مطلوب باشد، شانس استفراغ در آنان بیشتر می‌شود. در ضمن، خودداری از مصرف نوشیدنی‌های سرد و شیرین نیز توسط زنان باردار ضروری است.

به گزارش زنان خبر،احساس مریضی و ناخوشی در اولین روزهای بارداری بسیار شایع است و کاملا هم طبیعی. حتی اولین چیزی که زنان باردار در ساعات صبح تجربه می‌کنند، تا چندین هفته یا ماه می‌تواند احساس ناخوشی و مریضی باشد.

ناخوشی بارداری می‌تواند هم از نظر بدنی و هم از نظر عاطفی، پیامدهایی داشته باشد. پس براساس شدت این ناخوشی، زندگی عادی شما می‌تواند طبق روال همیشگی پیش برود یا موقتا مختل شود. درواقع، ‌ممکن است که نتوانید به کارهای شغلی‌تان بپردازید، دوستان خودتان را ببینید یا به دیگر فرزندان‌تان رسیدگی کنید. در این شرایط، باید با اعضای خانواده خودتان صحبت کنید و از آنان برای کارهایی مانند خرید، آشپزی و… کمک بگیرید.

ناخوشی بارداری می‌تواند به اندازه‌ای شدید و اثرگذار باشد که استراحت مطلق و حداقل مرخصی شغلی موقت را ضروری کند. بنابراین، بهتر است که پیش از شروع دوره بارداری، درباره این موضوع و شرایط خودتان با کارفرما صحبت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

وقتی متوجه شدید که علائم ناخوشی بارداری در حال اثرگذاری بر زندگی روزمره شما هستند، سریعا این موضوع را به پزشک اطلاع بدهید. اگر ناخوشی بارداری برای مدت زیادی ادامه پیدا کند و نادیده گرفته شود، درمان‌های لازم دیگر نمی‌توانند اثربخشی بالایی داشته باشند.

توجه داشته باشید که پزشک می‌تواند استفراغ شدید ناشی از ناخوشی بارداری را درمان کند و زنان باردار نباید این مساله را بی‌اهمیت تلقی کنند. حالت تهوع و استفراغ اساسا از علائم ناخوشی بارداری هستند، اما باید نسبتا خفیف باشند. بنابراین، اگر استفراغ شما به حدی است که خوردن و آشامیدن را غیرممکن می‌کند، یا باعث کاهش وزن‌تان می‌شود، حتما باید در اسرع وقت نزد پزشک بروید.

استفراغ شدید در این دوران با اصطلاح استفراغ شدید بارداری (hyperemesis gravidarum) شناخته می‌شود که می‌تواند بدن را کم‌آب کند و حتی مانع از جذب مواد مغذی در بدن شود. اگر این مشکل به‌موقع تحت درمان قرار بگیرد، ناخوشی بارداری به وضعیت وخیم نمی‌رسد و شانس بستری شدن در بیمارستان هم کمتر می‌شود.

اگر قصد دارید بارداری تازه‌ای را تجربه کنید و در بارداری قبلی از این مشکل رنج برده‌اید، باید این مساله را به اطلاع پزشک برسانید تا درمان زودهنگام را برای شما شروع کند. این درمان‌ها می‌توانند علائم ناخوشی بارداری را تسکین بدهند و از ابتلا به استفراغ شدید بارداری جلوگیری کنند.

برای بهتر شدن چه کارهایی می‌توانم انجام بدهم؟‌

در این شرایط، دوری کردن از غذاها و بوهایی که حال شما را بد می‌کنند، ضرورت دارد. راه‌های زیادی هم برای پیشگیری از ناخوشی بارداری یا حداقل تسکین علائم آن وجود دارند:

داشتن خواب و استراحت کافی: استرس و خستگی می‌توانند ناخوشی بارداری را تشدید کنند. پس استراحت و خواب کافی، دو کاری هستند که برای تسکین این مشکل ضرورت دارند.

نوشیدن مایعات به‌طور منظم برای پیشگیری از کم‌آب شدن بدن: زنان باردار باید به‌طور منظم و به مقدار کنترل‌شده آب بنوشند. اگر آب مصرفی آنان کمتر یا بیشتر از حد مطلوب باشد، شانس استفراغ در آنان بیشتر می‌شود. در ضمن، خودداری از مصرف نوشیدنی‌های سرد و شیرین نیز توسط زنان باردار ضروری است.

اگر بوی پخت‌وپز باعث تشدید حالت تهوع می‌شود، غذاها را سرد بخورید: صبح‌ها نیز بعد از بیدار شدن بلافاصل بلند نشوید و حداقل ۲۰ دقیقه صبر کنید. بهتر است از همسرتان بخواهید که صبح‌ها مقداری بیسکویت یا نان تست به شما بدهد تا در رخت‌خواب بخورید.

 

تبیان

 

انتهای متن/*

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.