راهکار های پیشنهادی اقتصاد مقاومتی در خانواده

به گزارش خبرگزاری زنان خبر ، بخش عمده ای از برنامه ریزی برای اقتصاد مقاومتی را باید از خانواده آغاز کرد. زیرا کوچکترین نهاد اجتماعی خانواده است که بسیار مهم است و همین اعضای خانواده هستند که اجتماع بزرگتر را تشکیل می دهند پس اگر اقتصاد مقاومتی در خانواده نهادینه شود پس از مدتی ما […]

به گزارش خبرگزاری زنان خبر ، بخش عمده ای از برنامه ریزی برای اقتصاد مقاومتی را باید از خانواده آغاز کرد. زیرا کوچکترین نهاد اجتماعی خانواده است که بسیار مهم است و همین اعضای خانواده هستند که اجتماع بزرگتر را تشکیل می دهند پس اگر اقتصاد مقاومتی در خانواده نهادینه شود پس از مدتی ما اجتماعی داریم که همگی با اقتصاد مقاومتی آشنا هستند. برخی تصور می کنند که اقتصاد مقاومتی نوعی خساست است و هرکس بخواهد اقتصاد مقاومتی را اجرا کند مجبور است سختی ها و کمبود های زیادی را تحمل کند. اما واقعیت چیز دیگری است و واقعیت این است که ما در مقابل مخارج اضافی مقاومت می کنیم و افراد خانواده را طوری آماده می کنیم که در مقابل جنس خارجی نیز مقاومت کنند، آنگاه نتایج آن بسیار خوب دیده خواهد شد. بخصوص بانوان و دختران ما بهترین پیشتازان در این عرصه خواهند بود اگر کمی در خرید هایشان دقت کنند و کمی نیز پا روی خواسته هایشان بگذارند.

 مادران در خانواده نقش مهمی را ایفا می کنند حتی گاهی انتخاب لباس برای مرد و فرزندان خانواده با توصیه خانم خانه صورت می گیرد ، پس از نفوذ کلام و تدبیر آنان نباید غافل شد. آموزش های اقتصاد مقاومتی در خانواده بازده فوق العاده ای دارد. اگر مادر خانواده با اقتصاد مقاومتی و نحوه اجرایی آن آشنا شده و آگاهی های لازم را پیدا کند، در هر خانه یک همیار اقتصادی خواهیم داشت. 

آموزش ساختن وسایل مورد نیاز و تزئینی خانه با  وسایل بازیافتی و نیز بگونه ای فانتزی کردن آنان و یا حتی می توان آنها را به صورت شیک و تمیز به تولید انبوه رسانده و فروخت تا مورد همه پسند شود در واقع طوری شود که مشتری بیشتری داشته باشد و از حالت کار دستی در بیاید و کاربردی شود.

قناعت یکی از آموزه های دینی ما می باشد که همه ما مسلمانان با آن آشنا هستیم و گاهی آن را به کار می بندیم ولی برخی افراد جامعه با آن بیگانه هستند. رسانه ملی با اجرای برنامه هایی با رویکرد قناعت و ساخت فیلم و تئاتر و تبلیغات ویژه می تواند بستر خوبی را برای احیای این اخلاق نیکو فراهم سازد و این برای اقتصاد مقاومتی بسیار مناسب است، به عنوان مثال برخی خانم ها هرچه می بینند را می خواهند بخرند و در واقع این احتیاج نیست که آنها را وادار به خرید می کند بلکه این بازار است که توهم نیاز را در آنها به وجود می آورد که در واقع نیاز کاذب است و تبعات بدی را به همراه خواد داشت. معمولاً خانم ها مصرف گراتر از آقایان هستند زیرا به پوشاک بیشتر اهمیت می دهند و دنبال تنوع بیشتر هستند وگاه برای ارضاء این غریزه خویش  خرید اضافه می کنند. البته با تمرین این ذائقه تغیر خواهد کرد فقط باید یک تصمیم جدی گرفت.

 استفاده از کالای ایرانی گام بلندی است که مارا از سرشکستگی خارج می کند. آیا می دانید که بسیاری از کالاهای ایرانی با نام و مارک خارجی بدست ما می رسد و حتی گاهی صادر می شود؟ چرا نباید با سربلندی از کالای ایرانی استفاده کنیم؟ چرا به جای آنکه افتخار کنیم که کالای مصرفی ما ایرانی است فکر کنیم که ما نمی توانیم و همه آنچه خوب است خارجی است. آنقدر دچار از خود بیگانگی شده ایم که حتی حاضریم جنس های بی کیفیت و غیر استاندارد کشور های بیگانه را مصرف کنیم ولی جنس ایرانی نه ! گاهی فکر می کنم اگر خارجی ها به دنبال برنج و یا فرش ما نبودند به آن هم افتخار نمی کردیم یا اگر خانه کعبه را با گلاب ناب ایرانی نمی شستند، برخی از ما منکر می شدیم که گلاب ناب مال کاشان است و یا اگر عطر و بو و رنگ زعفران ایران دنیا را شیفته خود نمی کرد، بعضی از ما هرگز آن را نمی شناختیم. روزگار طوری پیش می رود که افتخار به مارک و جنس و کالا بلند آوازه شده و افتخارات روح انسانیت گویی مرده است. هشدار خطر نزدیک است.

یکی دیگر از آموزه های دینی پرهیز از تجمل گرایی است که به اقتصاد مقاومتی بسیار کمک می کند. بسیاری از کالاهایی که در خانه داریم، کالاهای لوکس بشمار می آیند و در واقع مصرف واقعی ندارند و برای تزئین یا دکوراسیون استفاده می شوند؛ سال هاست از آن ها استفاده نمی کنیم و برخی تا آخر عمر حتی یکبار هم استفاده ندارند.

دوستان خوبم که به دنبال اقتصاد مقاومتی می دوید او کنار شماست، آن را بشناسید و اجرایی کنید تا هر چه زودتر یکی از سرمایه داران شهر باشید. قناعت و ساده زیستی سرمایه ای گرانبهاست.

به قلم : زهرا صانعی نیک آبادی