کاهش تراکم استخوان

دلیل اصلی کاهش تراکم استخوان در زنان چیست؟

مطالعات محققان دانشگاه بوفالو در آمریکا نشان می‌دهد کم خوابی باعث کاهش تراکم استخوانی در زنان می‌شود.

به گزارش زنان خبر،  محققان با بررسی ۱۱ هزار و ۸۴ زن که در دوران پس از یائسگی قرار داشتند دریافتند خواب کمتر از پنج ساعت در شبانه روز منجر به کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان می‌شود.

این مطالعه نشان می‌دهد خواب پنج ساعت و کمتر به ترتیب احتمال پوکی استخوان را ۲۲ و ۶۳ درصد در تمام نواحی از جمله لگن، گردن و ستون فقرات افزایش می‌دهد. خواب بین ۷ تا ۸ ساعت و در برنامه منظم برای تمام افراد توصیه شده است.

 

پرهیز از وعده سنگین شام، کاهش مصرف کافئین، حذف تجهیزات کامپیوتری مانند تلفن هوشمند و تبلت از اتاق خواب، دوش آب ولرم قبل از خواب، تاریک کردن کامل اتاق خواب، استفاده از رختخواب و لباس خواب کاملا پنبه‌ای، تنظیم دمای اتاق، پرهیز از خواب طولانی در روز، ‌استفاده از زمان خواب مشخص، پرهیز از مصرف قرص خواب، پرهیز از دخانیات و الکل، فعالیت بدنی در طول روز، استفاده از رایحه گیاهان آرامش ‌بخش همچون اسطوخودوس در اتاق خواب، مصرف غذای سالم، استفاده از تشک مناسب، تمیز نگه داشتن اتاق خواب و نفس عمیق و گوش دادن به موسیقی ملایم از جمله مهمترین موارد مقابله با اختلال خواب هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Bone and Mineral Research منتشر شده است.

 

انتهای متن/*