• تاریخ: ۲۴/۱۰/۱۳۹۳
  • شناسه خبر: 14928

حجاب ارزش است اما منشی زیبا مشتری جذب می‌کند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به تشریح این موضوع پرداخت که چرا برخی رفتارهای غیر دینی مانند موجی به یکباره جامعه ما را در بر می گیرد و عنوان کرد: پایه‌های هویت فرهنگیمان سست شده است.

به گزارش زنان خبر؛ سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به این سؤال که چرا در جامعه دینی ما برخی موج های رفتارهای غیردینی به یکباره بین عموم به ویژه جوانان رواج پیدا می‌کند، گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه بر روی رفتارها تأثیر می‌گذارد.


وی ادامه داد: ما افراط و تفریط را در جامعه شاهد بوده‌ایم. زمانی که ما در دانشگاه تحصیل می‌کردیم اگر قرار بود با همکلاسی خانم خود صحبت کنیم با سر پایین با هم صحبت می‌کردیم و همدیگر را نگاه نمی‌کردیم؛ به رفتاری که در گذشته با افراد بدحجاب صورت می‌گرفت نگاه کنید، ما کمیته و منکرات داشتیم که البته آنها هم وظیفه‌ خود را انجام می‌دادند اما واکنش‌ها به حدی بود که دانش آموزی که جوراب سفید زخیم زیرشلوار می‌پوشید را از مدرسه بیرون می‌کردند.

بالاخره فشارهای وارده تا یک جایی تحمل می‌شود و در نهایت طغیان می‌کند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به تغییر شرایط کنونی جامعه اشاره و اظهار کرد: اکنون شرایط عوض شده و شاهد گسترش تکنولوژی، سرعت دسترسی به اطلاعات و … هستیم؛ بالاخره فشارهای وارده تا یک جایی تحمل می‌شود و در نهایت طغیان می‌کند، خود را نشان داده و تخلیه می‌شود. حالا دیگر با گسترش تکنولوژی، واتس‌آپ، وایبر و … اصلاً به هیچ شکلی نمی‌شود با زور با مردم رفتار کرد.

در معرض قرار گرفتن و انتخاب ناخوداگاه آنچه نمی خواهیم!

وی تصریح کرد: تنوع طلبی در رفتارهایی که دیگران در ظاهر ما می‌بینند می‌تواند یک حس مثبت به ما بدهد. این رفتارها در همین راستا و برای ابراز وجود است و شاید جایی هم به ما یک شادی آنی بدهد به ویژه اینکه اکنون نیازهای افراد تغییر کرده است. تصور کنید معمولاً وقتی وارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ می‌شوید احتمال زیادی وجود دارد که با دیدن محصولات مختلف اقدام به خرید کالاهایی بکنید که اصلاً به آنها نیاز ندارید ولی وقتی در معرض این محصولات قرار می‌گیرید ناخوداگاه رغبت پیدا می‌کنید که محصولات را بخرید.

موسوی چلک ادامه داد: رفتارهای اجتماعی به حدی متنوع شده است که اگر یک رفتار را انتخاب نکنیم بالاخره یکی دیگر را انتخاب خواهیم کرد. در اصل انتخاب برخی رفتارهایی که به اصطلاح مد می‌شود یک جور از غافله به روز بودن عقب نماندن است برای اینکه بگویند من هم جزو شما و در گروه شما هستم.

وی در پاسخ به این سؤال که زمانی ارزش‌هایی که منجر به ابراز وجود می‌شد مسائل دیگری مثل تحصیل، رفتار اجتماعی مناسب و حتی حجاب بود، چرا این ارزش ها تغییر کرده است؟ اظهار کرد: جامعه در تعیین این ارزش‌ها تأثیرگذار است. اکنون وقتی خانمی وارد یک شرکت می‌شود معمولاً نوع پوشش وی را هم برایش تعریف می‌کنند.

حجاب همچنان ارزش است اما، امروز منشی زیبا می‌تواند مشتری جذب کند

این مددکار اجتماعی ادامه داد: یک سری تغییرات بعد از انقلاب ایجاد شد، این تغییرات در رفتار جوان امروزی خود را بیشتر نشان می‌دهد چون ارزش‌ها عوض شده است. نمی‌خواهم بگویم حجاب امروز ارزش نیست، اما به نسبتی که در گذشته مردم به این موضوع توجه کرده و پایبند بودند اکنون کمتر شده است؛ امروز منشی زیبا می‌تواند مشتری جذب کند و اگر فردی بخواهد دیگران او را ببینند، اگر قرار است نیم ساعت بیرون برود باید یک ساعت خود را آماده کند.

وی با تأکید بر اینکه وقتی برای رفتن به بیرون خود را آماده می کنیم این کار را برای خودمان انجام نمی دهیم بلکه برای دیگران است، گفت: نحوه پوشش، لباس، آرایش و به طور کلی بخشی از این رفتارها تحت تأثیر فشارهایی است که وجود دارد و تبلیغات گسترده‌ای که در فضای مجازی و رسانه انجام می‌شود.

موسوی چلک افزود: اکنون حتی وقتی یک همایش علمی برگزار می‌کنند در کنار آن یک نمایشگاه لوازم آرایشی برگزار می‌کنند؛ اکنون ایران جزو کشورهایی است که بیشترین لوازم آرایش را خرید و فروش می‌کند و اقتصاد حوزه لوازم آرایش به حدی پر سود است که افرادی که در این حوزه کار می‌کنند حاضر نیستند از این کار دست بکشند.

در خارج آرایش غلیظ نمی‌کنند چون فرصت‌های دیگری برای ابراز وجود دارند
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این واقعیت که موج‌های رفتاری‌ای که به یکباره اینگونه همه گیر می‌شود به نوعی نشان دهنده ضعف یا سستی پایه‌های رفتاری جامعه نیست؟ گفت: این مسئله به شرایط اجتماعی ـ اقتصادی جامعه باز می‌گردد. در خارج از ایران به ندرت آرایش غلیظ بین بانوان می‌بینید مگر اینکه سن خانم‌ها بالا رفته باشد و معمولاً جوانان چندان آرایش نمی‌کنند چون فرصت‌های دیگری برای ابراز وجود دارند.

این مددکار اجتماعی کشورمان در ادامه عنوان کرد: در کشور ما آمادگی روانی چگونگی استفاده از این لوازم نیز وجود ندارد. از سوی دیگر گاهی مثلاٌ یک رنگ روسری مد می‌شود و بلافاصله به همه شهرها تصری پیدا می کند در حالی که زمانی با چند سال تأخیر مد به جاهای دیگر می‌رفت، اکنون گاهی حتی مد از شهرستان‌ها به تهران می آید و این نشان می‌دهد که ما یک خلأ داریم. افراد برای ابراز وجودشان از روش‌های مختلف استفاده می‌کنند یکی استفاده از لوازم آرایش است که قبلاً در برخی از ماه‌ها استفاده از این لوازم حرمت داشت ولی اکنون دیگر نمی‌توان گفت که این موضوع رعایت می‌شود.

چون داشته‌هایمان را باور نداریم، پایه‌های هویت فرهنگیمان سست می‌شود

وی تصریح کرد: باید فرصت‌های ابراز وجود دیگری برای جوانان فراهم کنیم. ما داشته‌هایمان را خیلی باور نداریم به همین دلیل پایه‌های هویت فرهنگیمان دارد سست می‌شود. مقام معظم رهبری قبلاً از تهاجم فرهنگی سخن می‌گفتند، بعد از شبیه خون فرهنگی و اکنون از ناتوی فرهنگی و جنگ نرم. همه اینها هویت فرهنگی و داشته‌های ما را نشانه گرفته است. ارزش‌های ما بخش مهمی از داشته‌های ماست.

وقتی پایه‌های هویت فرهنگی ضعیف شود هر نوع رفتار غیر متعارف را جامعه می‌پذیرد

موسوی چلک در ادامه عنوان کرد: درختی که ریشه نداشته باشد با وزش باد به هر سویی حرکت می‌کند. لذا جبران این خلأها را باید با تقویت داشته‌هایمان انجام دهیم که نیاز به آموزش و انجام کار پایه‌های دارد و باید همه مقید به این کار باشیم. وقتی پایه‌های هویت فرهنگی ضعیف شود هر نوع رفتار غیر متعارف را جامعه می‌پذیرد.

وی در پایان عنوان کرد: پیش بینی من هم این است که هر چه به جلو می‌رویم شرایط بدتر شود. این نوع موضوعات از جنس بسیج عمومی و انجام یک حرکت ضربتی نیست بلکه یک کار مداوم، مستمر و پایدار فرهنگی لازم دارد که متأسفانه هیچ گاه هم صورت نمی‌گیرد.

منبع:پایگاه خبری حجاب

انتهای پیام/