توسعه مدارس قرآنی و کاهش برگزاری مسابقات فرهنگی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سه رویکرد حاکم بر این معاونت از کاهش حجم مسابقات فرهنگی و هنری خبر داد.

به گزارش زنان خبر،علیرضا کاظمی در نشست خبری به مناسبت هفته امور تربیتی، اظهار کرد: امور تربیتی توسط شهیدان رجایی و باهنر ایجاد شد و از روزهای نخست حضور در عرصه تعلیم و تربیت جریان انقلاب اسلامی را جاری ساخت.

وی افزود: دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و رشد شخصیت فراگیران در ابعاد مختلف, توسعه فرهنگ قرآن و ایثار و ظهادت و بسترسازی برای رشد و شکوفایی استعدادهای هنری و فرهنگی دانش‌آموزان از اقدامات امور تربیتی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحول مبتنی بر رویکردهای تربیتی و دستیابی به مراحلی از حیات طیبه است و وظیفه تربیت را معطوف به تمام معلمان می‌داند و با همین استناد شعار این هفته را تعلیم و تربیت تمام ساحتی, کیفیت و عدالت نام‌گذاری کردیم.

کاظمی تصریح کرد: برنامه‌های هفته تربیتی در سه محور تکریم و تجلیل از دست‌اندرکاران و پیشکسوتان امور تربیتی, برگزاری جشن سپاس مربی توسط تشکیلات سازمان دانش‌آموزی و برگزاری تقدیر از دست‌اندکاران فعالیت تربیتی در مدارس است.

وی با اشاره به ضرورت گفتمان‌سازی, ساختارسازی و برنامه‌سازی در فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز تشکیل شده است تا رویکردها و سیاست‌ها را به برنامه تبدیل کرد و پس از آن نیاز به اجرایی کردن برنامه‌ها و ارزیابی آنها داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سیاست‌های معاونت پرورشی و فرهنگی، افزود: سیاست نخست توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و گسترش فرهنگ انس با قرأن کریم است. توسعه و ترویج اندیشه‌های امام خمینی (ره), مقام معظم رهبری و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با تقویت راهیان نور, افزایش سرانه مطالعه و رشد بینش دینی, سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان, طراحی نظام جامع مشاوره و تقویت و حمایت از تشکل‌های دانش‌آموزی از سایر برنامه‌هاست.

کاظمی بیان کرد: امروز یکی از سیاست‌های ما بازگشت نشاط و امید به مدارس است و برای سال تحصیلی جدید برنامه‌هایی را داریم از مهر ۹۷ اجرا خواهد شد و آموزش و پرورش با حذف آزمون‌ها بستر استرس و رقابت را حذف کرده است.

وی تصریح کرد: مشارکت بخش خصوصی با نظارت و استانداردسازی برای توسعه فعالیت‌های پرورشی مدنظر است و سه راهبرد توسعه و ترویج فرهنگ نمار و قران, توسعه مهارت دانش‌آموزان و فعالیت‌های اخلاق محور و ایجاد روحیه نشاط در مدارس جزو راهبردهای اصلی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مهمترین رویکردهای حاکم بر برنامه‌ها عبارتند از مدرسه محوری به عنوان مهمترین کانون تربیت, عمومی سازی فعالیت‌های تربیتی تا تمام دانش‌آموزان در آن مشارکت داسته باشند, دانش‌آموز محوری و تولید برنامه‌ها با همراهی دانش‌آموزان, اثربخشی و جریان سازی‌های فرهنگی و تربیتی, ایجاد جذابیت و تمرکز بر فضای مجازی, تمرکز بر حوزه ابتدایی به عنوان بستر نهادینه‌سازی تربیت در دانش‌آموزان مدنظر است.

وی با اشاره به کیفیت بخشی به برنامه‌های صبحگاهی مدارس و توسعه هیئت‌های مذهبی دانش آموزان افزود: توسعه و تعمیق فرهنگ انتظار و مهدویت, توسعه فرهنگ نماز جماعت در مدارس و پیوند مدرسه با مسجد, تقویت ۷۰۰دارالقرآن در سطح کشور به عنوان پایگاه آموزش قرآن کریم و توسعه مدارس تخصصی قرآن از برنامه‌ها در حوزه قرآن و عترت است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ۲۶۰۰ مدرسه قرآنی در سطح کشور داریم که باید توسعه یابد.

کاظمی با اشاره به توسعه همکاری با نهادهایی که حقوق شهروندی, حقوق دانش‌آموزان و آموزش قوانین را دارند از جمله توسعه همکاری با پلیس، افزود: در بخش امور تربیتی و مشاوره به دنبال اجرای تدوین مظام جامع مشاوره هستیم که پیش‌نویس آن تهیه شده است همچنین هوایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان با برگزاری آزمون رغبت و استعداد در بین ۹۰۰هزار دانش‌آموز در حال اجراست.

وی افزود: برگزاری آزمون سلامت روان در بین دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم برای تدوین نقشه خطرپذیری مدنظر است.  از سال ۹۷ تمام دانش‌آموزان صاحب پرونده الکترونیکی مشاوره خواهند شد تا بتوانیم آنها را در بخش آسیب‌های اجتماعی مصون نگه داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به توانمندسازی مربیان گفت: ۶ میلیون ساعت دوره برای مربیان برگزار شده است و تولید محتوا برای درس پژوهی به ویژه در درس تفکر و سبک زندگی مدنظر است و در ۹ حوزه محتوای الکترونیک برای مربیان تهیه کرده‌ایم.

کاظمی با اشاره به بازنگری دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی و رفع مشکلات موجود در آن، گفت: با ابلاغ این دستورالعمل امنیت اردوهای دانش‌آموزی افزایش می‌یابد.

وی از کاهش مسابقات فرهنگی و هنری خبرداد و گفت: این مسئله برای کاهش بار سنگین بر دوش مربیان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره راه‌اندازی شبکه ساد عنوان کرد: احتمالا به دلیل مسائل سخت افزاری افتتاح نشده است و هم اکنون شبکه تعاملی سینا را داریم که بخشی از برنامه‌های آن به معاونت پرورشی و فرهنگی است.

تسنیم

انتهای متن/*